Na Zemi to žije

Zápisky zo sveta_PANAMA 2.diel

main

Panama City a Boquette je za nami, takže je čas sa presunúť do Bocas del Toro. Ide o skupinu ostrovov nachádzajúcich sa na hranici s Kostarikou na pobreží Karibského mora, kde sme sa rozhodli stráviť mesiac, my konkrétne na ostrove Bastimentos. Zopár zaujímavých faktov na začiatok, „hlavný“ ostrov Isla Colon pomenoval po sebe Krištof Kolumbus, keď toto miesto náhodne objavil, natáčalo sa tu veľa dielov šou „Survivor“, u nás známe ako „Kto prežije“ a miestni ľudia majú svoj vlastný jazyk, ktorý je zmiešaninou angličtiny, španielčiny a niečoho neexistujúceho nikde inde.

Bastimentos

Po zopár hodinách  v autobuse sme vystúpili v prístavnom mestečku Almirante, kde si celú osádku autobusu odchytil miestny ujko, aby dohodil kšeft taxikárom, ktorý rozvážajú ľudí do prístavu. My sme sa rozhodli ísť pešo, načo nám bolo povedané, že dobré rozhodnutie, keďže je to desať minút. Ako bonus sme dostali niekoľko tipov. Ako napríklad nakúpiť základné veci v Almirante, pretože na ostrove je o dosť drahšie, alebo aj to, že by sme za taxík na ostrov nemali zaplatiť viac ako 3 doláre na osobu.

Keďže Bocas Del Toro je skupina ostrovov, logicky je nevyhnutné sa prepravovať loďkami. Ide o veľmi rýchly druh dopravy, nakoľko šoféri lodí striehnu na každom kroku. Pri cenách sa presne prejavilo to, ako miestni premýšľajú o turistoch a aj to, že ujkove rady neboli až tak na škodu.  Ak ste miestny za asi 5 minútovú cestu loďou zaplatíte dolár na osobu, ak ste biely, zaplatíte 3. Ak ste ozaj turista a neviete, že by to mali byť 3, zaručene zaplatíte 5, pretože to je prvá cena, ktorú tu na turistov skúšajú a keď sme tak pozorovali ľudí okolo seba, mnohí to aj sú ochotní zaplatiť. Miestny stánok na ulici, ktorý predáva ugrilované mäso napichnuté na paličke, mimochodom obľúbené „zazobnutie“ tu, si od vás vypýta doláre dva, od miestneho len jeden. Namiesto toho aby ocenili, že prichádzajú turisti, snažia sa vyťažiť čo sa dá jednorazovo a nerozmýšľajú o tom, že práve férový prístup by mohol priniesť viac turistov.

Mesto Old Bank (2)

Old Bank (4)

Ak ste Thajskom alebo inou časťou Ázie rozmaznaný turista, čo sa cien týka, bude sa Vám tu určite zdať draho. Krásne džungľa, more, veselá hudba a čerstvé ovocie však tento fakt určite dokážu vyvážiť. Na druhú stranu treba pochopiť, že ide o ostrov, teda väčšinu vecí musia priviezť, takže logicky tu je drahšie.

Naopak dve celé ryby, ktoré dokážu uloviť, sme kúpili aj za dolár. Alebo čerstvé mango v plastovom vrecku za 50 centov, pre nás nezvyčajne posypané čiernym korením  a zaliate octom. Čerstvé kokosové orechy rovno z palmy, banány alebo ananás, ktorý rastie všade naokolo, boli perfektné. Ja som tu prvý krát videla naživo kešu ovocie, z ktorého zospodu vyrastá niečo ako kôstka, v ktorej je ukrytý jeden kešu orech. Po tomto hneď vnímam hrsť kešu orechov vzácnejšie. Ľudia tu však väčšinou orech zahodia a jedia len ovocie, ktoré je sladkasté, avšak pre mňa veľmi trpké na jazyku.

Okrem vyšších cien z ostrovného života vyplýva aj ďalší fakt a to problém s vodou. Náš dom a aj väčšina ostatných fungoval len na dažďovej vode, teda keď neprší, tak sa nesplachuje a nesprchuje. My sme našťastie dorazili na prelome dažďovej sezóny, takže asi prvý krát v mojom živote som sa tešila z dažďa. Logicky teda treba kupovať pitnú vodu, ktorá tiež v obchode nepatrí medzi najlacnejšie. Tu sme objavili super riešenie a to automat na pitnú vodu, kde za 50 centov naplníte o niečo viac ako „galón“, teda tú veľkú fľašu vody, ktorá vystačí minimálne na deň pitia aj varenia.

Old Bank (5)

Celý ostrov Bastimentos je jedným z 15 panamských národných parkov, takže som očakávala, že príroda bude krásna, realita však ďaleko preskočila moje očakávania. Dažďový prales a nekonečné nádherné pláže. Odvrátená strana reality je však odpad. Ten je úplne všade.

Ľudia tu vôbec neriešia, čo kde zahodia. Proste kde im čo odpadne od ruky, tam to je. V mori,  na pláži, popri domoch, úplne všade. Často krát som nemohla veriť vlastným očiam, keď som videla v mori plávať telku alebo chladničku. Všetci riešime globálne problémy, veľa z nich však nedokážeme ako jedinci ovplyvniť. Zaoberať sa viac odpadom by mohlo byť pomerne jednoduché, napríklad vláda tu by sa mohla snažiť motivovať ľudí k zberu a odovzdávaniu odpadu. Odpad je prítomný všade, ale to množstvo tu ma úprimne šokovalo a až tu som si naplno uvedomila, že je nevyhnutné sa touto problematikou zaoberať viac, ak nechceme prírodu úplne zdevastovať.

Mesto Old Bank, Bastimentos

Keby som mala porovnať Isla Colon a mesto Bocas Town s našim ostrovom Bastimentos a mestom Old Bank, teda vačší a viac turistický ostrov a ten náš, menší, u mňa určite vyhralo Bastimentos. Menší ostrov, oveľa menej možností čo sa týka reštaurácií a obchodov, avšak viac autentický, ak Vás zaujíma práve ten lokálny život. V mestečku Old Bank na ostrove Bastimentos stretnete prevažne miestnych ľudí.

Všade kde pozriete je zatúlaný pes a celé kŕdle sliepok. Keďže všetky reštiky sú tu rovno na ulici, miestni keď jedia napríklad kura, tak kosti len hádžu rovno z terasy na ulicu, kde ich hneď zbierajú psy. Takže v blízkosti každej reštiky či stánku je vždy skupinka psov. Pravdepodobne kvôli zvyškom jedla sú všade v meste celé kŕdle supov, ktoré sa vôbec neboja ľudí. Kurča považujem jednoznačne za najobľúbenejšie jedlo. Ako príloha často ryža alebo opäť „plantains“, teda vyprážané banány. My sme totálne podľahli „pan de coco“, niečo ako chlebové placky z poctivého kysnutého cesta voňajúce po kokose. Miestne ženy predávali túto dobrotu len tak na ulici, takže sme vždy striehli, kedy sa objavia.

Old Bank (3) Old Bank (10)

Okrem kuraťa na večeru sme tu natrafili ešte na jedno využitie sliepok a to zápasy kohútov. Môžem povedať, že išlo o serióznu záležitosť, kde prebiehali stávky a naozaj vášnivé diskusie pri vyhlasovaní výsledkov. Možno práve fakt, že miestni nemajú príliš veľa možností na prácu nahráva tomu, že celé dni postávajú po uliciach s pivom v ruke.

Hlasná hudba úplne všade. Hudba bola ozaj hlučná, takže záleží, aký typ človeka ste. Pre mňa ako milovníka hudby ako reggae alebo bachata, ktoré sú tu obľúbené, to bolo pozitívum, pre môjho parťáka prvé noci negatívum. Nato, že ide o maličký ostrov, videli sme až dve kasína, teda drevenú búdu a jeden starší dom plné automatov. Ponuka marihuany taktiež bežná, keď som išla po ulici ja, nikto mi síce nič neponúkol, keď však išiel po ulici len môj parťák, vždy dostal niekoľko ponúk, jeden snaživý pouličný predavač dokonca pravidelne dochádzal k nám domov na terasu asi týždeň v kuse a snažil sa nás presvedčiť ponukami ako odskúšanie zdarma. Keď hovorím o miestnych, zahŕňa to dva typy ľudí.

Po ceste na Starfish Beach

Tu na ostrove veľa černochov, ktorí nepatria medzi tých najmilších a najpracovitejších a potom miestni „indiánskeho“ pôvodu, ktorí naopak na mňa pôsobia oveľa milšie a pracovitejšie. Keď sme sa prechádzali mestom, vyzeralo to, že jedna strana mesta, tá viac turistická patrí čiernym a na druhej strane sme videli prevažne „indiánskych“ Panamčanov. Posledná kategória sú Aziati, ktorí tak ako vo veľkej väčšina sveta, aj tu vlastnia skoro všetky obchody

Old Bank (7)

Keď sme sa trochu zoznámili s ostrovom, rozhodli sme sa ísť preskúmať pre nás najbližšiu pláž, Wizard Beach. Pláž je vzdialená asi 20 minút od mestečka Old Bank. Cesta k Wizard beach je taká mini túra. Nie dlhá cesta, ale vziať si turistické topánky nemusí byť na škodu. Ide o cestičku takou malou džungľou, kde sa skoro celý čas brodíte blatom.

Wizzard Beach, Bastimentos

Príroda naokolo je však neuveriteľne krásna, čiže už cesta na pláž je prvým zážitkom. Ak je niekto náhodou otrávený z polhodinového sa brodenia blatom, som si istá, že ho to prejde hneď, ako dorazí na pláž. Za mňa jedna z najkrajších pláží, aké som kedy videla. Jemný piesok, palmy, mangrovníky, krásne more a ešte krajšie vlny, ide o jednu z najobľúbenejších pláží na surfovanie v okolí. Pre mňa najkrajšie na tejto pláži je, že možno práve preto, že nie je tak ľahko dostupná, je takmer prázdna. Žiadne bufety, reštaurácie a bary, takmer ľudoprázdno.

Pri vstupe na pláž stoja každý deň dvaja policajti, ktorí náš vždy upozornili na divoké vlny. Ak zostanete na pláži trošku dlhšie, podvečer sa začnú z každej strany vynárať hŕby krabov, ktoré budujú svoje príbytky v piesku a skúmajú okolie. Ja som ich vydržala pozorovať aj hodiny. Keď sme odchádzali z pláže pridali sa k nám dve nemecké turistky, ktoré sa báli ísť samé naspäť a dôvodom bola jedna príhoda, ktorá tu chyruje.

Pred nejakým časom na tejto cestičke vraj na turistov z džungle vybehli miestni ľudia z mačetami a okradli ich. Nakoľko je tento príbeh pravdivý, posúdiť neviem, za celý čas som na ostrove iné použitie mačety ako na otváranie kokosov nevidela. Je však pravda, že pred vstupom na pláž a taktiež na ceduli v meste je upozornenie, aby ste si na pláž nebrali nič cenné a policajti, ktorí sa celý deň motajú v okolí pláže tvrdo trvajú na tom, aby všetci opustili pláž najneskôr o štvrtej poobede, čo bolo pre nás počas krásnych slnečných dní trochu otravné.

Isla Carenero (1) Red Frog surfovanie (2) Wizzard Beach

Ďalšou vychýrenou plážou je Red Frog Beach. Pomenová je po milej červenej žabke, ktorá je pre túto oblasť typická. Na prvý pohľad pekné zvieratko je na prekvapenie jedovaté. Niekoľko miestnych aj turistov nám povedalo, že na túto pláž sa dá dostať len vodným taxíkom, potom zaplatíte 3 doláre a potom zasa taxík späť.

Nám to však nedalo a rozhodli sme sa preskúmať okolie po svojich. Ako sa hovorí, kto sa bojí, nech nechodí do lesa. A byť zvedavý sa v tomto prípade naozaj oplatilo. Po tom ako sme prešli cez celú Wizard Beach sme objavili vychodené cestičku džungľou, ktorá nás asi po 20 minútach doviedla na začiatok Red Frog Beach, takže cesta zdarma a ako bonus sme dostali prechádzku v džungli. Povedala by som, že je možné nájsť ukryté cestičky  po celom ostrove, miestni však nestoja o to, aby ich turisti používali, pretože chcú mať vyťažené vodné taxíky ako jednu z mála možností na zarobenie peňazí.

Red Frog

Starfish

Red Frog Beach je trochu iná ako Wizard, tiež krásna, miernejšie vlny, avšak viac turistická. Hotely, bary a turisti. Možno vhodnejšia, ak chcete nájsť spoločnosť a zábavu. Vďaka miernejším vlnám je táto pláž vhodnejšia pre surfistov začiatočníkov, ako som napríklad aj ja. Po dvoch hodinách neustálych pokusov o postavenie sa na dosku a bezprostredného pádu do mora som mala slanú vodu až neviem kde. Môžem však potvrdiť, že vlny boli pre mňa ako začiatočníka super, nič strašidelné.

Old Bank 6

Nakoľko sme mali mesiac na ostrove, rozhodli sme sa aj pre PADI potápačský certifikát. Potápanie som si už vyskúšala na viacerých miestach a môžem povedať, že Bocas del Toro má krásny podmorský svet. Obrovské množstvo rôznofarebných koralov, rýb, rôznych podmorských potvor, raje, hviezdice, obrovské kraby.

Základný kurz trvá štyri dni, mali sme trochu nudnej teórie a niekoľko ponorov, kde sme si na začiatok vyskúšali všetky typy núdzových situácií, byť pod vodou bez vzduchu, stratiť masku, pomôcť parťákovi, neskôr ponor k potopenému katamaránu. My sme si vybrali malé lokálne miesto, takže sme boli len dvaja a môžem povedať, že to bol jeden z najlepších zážitkov. Super cesta ako spoznať podmorskú časť ostrova a ako bonus odchádzame s certifikátom.

Na druhú stranu, najlepšia cesta ako spoznať nadmorskú časť ostrova je podľa mňa kajak. My sme tu to oboplávali krížom krážom, Isla Colon, Carenero, Solarte, Bastimentos. Všetky tieto miesta majú nádherné pláže, sú lemované mangrovníkmi, môžete vidieť niekoľko druhov jašteríc, motýľov, opice, kraby všade kde pozriete, ale aj ozaj strašidelné pavúky. Asi najviac typické alebo známe zviera tejto oblasti je leňochod. Na moje prekvapenie, nie sú až tak pomalí, keď sa presúvali boli obratní, keď však zastali niekde na strome, už sa ani nehli. Pre mňa bola príroda na tomto ostrove jednou z najkrajších, čo som kedy videla.

Carenero (1)

Lenochod (3)

Naproti ostrovu Bastimentos a mestu Old Bank mesto Bocas Town na väčšom ostrove Isla Colon je viac vhodné pre ľudí, ktorí sem prídu za zábavou. Oveľa viac turistov, nekonečne veľa možností na výber reštaurácií, barov, zábavy, verejná wifi, bankomat a obchodíky so suvenírmi.

Veľmi obľúbeným druhom dopravy sú bicykle. Pre turistu najjednoduchšia cesta ako sa prepraviť a zároveň aj vidieť čo to z ostrova. My sme sa vybrali na neďalekú pláž Bluff Beach, ktorá je rovnako nádherná ako všetky pláže tu. Ďalšou známou plážou na ostrove je Starfish Beach. Táto pláž bola zaradená v kategórii „must see“ asi každého článku, ktorý som si prečítala. Samozrejme už z mena pláže vyplývajúce, fotka hviezdica pri každom článku, takže sme logicky očakávali blankytné more a pláž plnú hviezdic. Táto pláž bola pre mňa tým najväčším sklamaním. Musím povedať, že takmer 20km cesta bicyklom stála zato, videli sme krásnu časť džungle aj lokálneho života, keď sme však dorazili na pláž Starfish Beach, zostali sme trošku v šoku.

Starfish Beach (1) Starfish Beach (2)

Na začiatku vo vode jedna hviezdica, ako keby pripravená pre fotku. Keď sme sa potápali v okolí Bastimentos, videli sme desiatky hviezdic na jednom kúsku. To by však nevadilo, to je príroda, tá nie je na objednávku, horšie bolo, že pláž je špinavá a ani to veľmi nie je pláž, pretože je tu jedna reštaurácia na druhej a všetky začínajú len malý kúsok od mora. Možno len môj osobný dojem, no túto pláž by som skutočne navštíviť neodporučila.

Filthy Friday Bocas

Ako inak zakončiť túto časť našej cesty, než poriadnou párty. My sme sa rozhodli pre Filthy Friday Bocas. Ide o koncept, ktorý tu funguje asi rok a že ide teda o riadnu párty. Keď si kúpite lístok dostanete balíček vecí s logom ako tričko, náramky, dočasné tetovania s logom, poldecáčik na krk, ktorý vymeníte sa „welcome drink“ zdarma. Začína sa okolo obeda v Bocas Town a ďalšie dve časti sú v baroch na ďalších dvoch ostrovoch, na ktoré Vás prepravia loďou.

Zábava zaručená, stretnú sa tu totiž ľudia z celého sveta, ceny drinkov sú primerané, takže veľ a alkoholu počas celého dňa, dobrá tanečná hudba, kúpanie v mori, teda takmer povinným oblečením okrem ich tričiek už len plavky. Verím, že práve táto párty je pre veľa mladých ľudí dôvodom, prečo prísť práve sem. Mrknite internetovú stránku Filthy Friday Bocas a pochopíte.

Filthy Friday

Mesiac na Bocas del Toro bol plný zážitkov a keďže sme takmer na hranici s Kostarikou, naša cesta bude pokračovať práve tu. O Kostarike sa síce veľa hovorí ako o drahej a priveľmi turistickej krajine, zato však plnej nádhernej prírody, sopiek, horúcich  prameňov, kávových plantáží a pláži s bielym aj čiernym pieskom, tak uvidíme, čo skutočne ponúka.

Prečítaj si aj 1.diel z Panamy.